Bygget av fabriken kommer att påbörjas 2023 och kommer att producera nästa generations avancerade battericeller, speciellt utvecklade för att användas i nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar.
Fabriken kommer att ha en potentiell årlig cellproduktionskapacitet på upp till 50 gigawattimmar (GWh), vilket motsvarar batterier till närmare en halv miljon bilar om året.
Placeringen av fabriken i Torslanda, Göteborg, ger enligt bolagen fördelar i form av en direktväg in i Volvo Cars största bilfabrik, tillgång till infrastruktur, en stark pipeline av förnybar energiförsörjning och relevant arbetskompetens, och genom sin närhet till både Volvo Cars och Northvolts FoU-enheter.
– Vårt samarbete kring battericeller med Northvolt är mycket viktigt för våra strategiska ambitioner inom elektrifiering, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
– Vi är fast beslutna att bli ledande i segmentet premium-elbilar och att endast sälja renodlade elbilar senast 2030.
– Bygget av denna gigafabrik i Göteborg är ett avgörande steg, både för en fortsatt förvandling av en av mest dynamiska fordonsregionerna i världen, och för att bli en ledande global leverantören av hållbara batterier, säger Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt, i meddelandet.
Eftersom hållbar produktion är en central grundsats i partnerskapet mellan Volvo Cars och Northvolt, kommer fabriken att drivas med fossilfri energi, med fokus på att driva förnybar energikapacitet i regionen, och fabriken kommer att integrera tekniska lösningar som prioriterar cirkularitet och resurseffektivitet.
Batteritillverkningen för Volvo Cars och Polestars helt elektriska bilmodeller utgör en stor del av varje bils totala koldioxidutsläpp under hela livscykeln. Genom samarbetet med Northvolt hoppas bolagen att Volvo Cars och Polestar markant minska den miljöpåverkan som kan hänföras till batterianskaffning och -produktion för sina framtida bilar.
Samriskföretaget för tillverkning av battericeller mellan Northvolt och Volvo Cars kommer att bli en betydande aktör inom europeisk battericellsproduktion och kommer även att vara en av de största produktionsanläggningarna för battericeller i Europa. Volvo Cars och Northvolt har utsett den före detta Tesla-chefen Adrian Clarke som chef för produktionsbolaget.
Bolagen har tidigare meddelat att de också startar ett FoU-center i Göteborg.
– Det är otroligt glädjande att vi har nått den här överenskommelsen, att Northvolt och Volvo upplever våra lösningar attraktiva och väljer att lokalisera sina framtidssatsningar här. Att så många gröna jobb skapas i Göteborg på ett bräde. Helt fantastiskt! Göteborg och Västsverige tar nu ett ännu starkare globalt ledarskap i klimatomställningen och inom hållbar mobilitet, säger Axel Josefson, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, i en kommentar.